Zo voorkom je klachten van langdurig zittend werken

Zo voorkom je klachten van langdurig zittend werken

Heb je wel eens last van kwaaltjes na een lange dag werken achter je computer of laptop? Dan ben je niet de enige. Ruim 20% van de Nederlandse kantoormedewerkers heeft chronisch last van ‘kantoor kwaaltjes’. En de klachten rondom deze problematiek lijkt de afgelopen jaren toe te nemen. Wat jij eraan kunt doen om dit te voorkomen lees je in dit artikel

Inhoudsopgave van artikel

  1. Waar komen de klachten vandaan?
  2. Wat kun je eraan doen klachten te voorkomen?
  3. Hulpmiddelen om klachten te voorkomen

Waar komen de klachten vandaan?

Eerst moeten we vaststellen hoe deze kwaaltjes ontstaan. Het simpele antwoord is tweeledig: ten eerste komt het, omdat we tijdens deze werkperiodes langdurig ons lichaam in een houding forceren. Hierdoor worden bepaalde spieren opgerekt en andere spieren spanning zich aan. Dit resulteert in een disbalans in je lichaam / houding wat op de lange duur leidt tot kwaaltjes.

Hoe langer zich dit aanhoudt hoe moeilijker het wordt om je natuurlijke houding te corrigeren.

Als tweede ontstaan er kwaaltjes door herhaaldelijk een onnatuurlijke beweging uitvoeren. Denk hierbij aan het open en neer bewegen van een muis. Ook deze bewegingen resulteren op de lange duur in lichamelijk klachten.

Wat kun je er aan doen om de klachten te voorkomen

We zullen voor beide oorzaken een oplossing bieden.

Langdurig dezelfde houding aannemen: de oplossing voor deze klacht is simpel. Neem regelmatig een andere houding aan; dit doet echt wonderen. Het is niet erg om af en toe niet perfecte ergonomisch te zitten, sterker nog, dit wordt juist aangeraden. Als je om de 20 minuten een andere houding aan neemt, zal een groot deel van je klachten uit zichzelf verdwijnen.

Een andere optie is om elke 30 tot 60 minuten even op staan en te bewegen. Dit hoeft niet intensief. Een wandelingetjes naar het koffiezetapparaat of naar de wc is voldoende. Stel dat je al te lang een verkeerde houding hebt aangenomen, dan kan je gaan rekken en strekken. Zoek hiervoor meer informatie.

Herhaaldelijk onnatuurlijke bewegingen uitvoeren: de oplossing hiervoor is door bewust om te gaan met de bewegingen die je maakt. Je zou eventueel advies kunnen vragen aan een ergonoom of fysiotherapeut. Ook kan je hierover genoeg informatie vinden op YouTube en Google.

Een andere optie is door hulpmiddelen in te schakelen. Daarmee gaan we gelijk door naar het volgende onderwerp.

Hulpmiddelen om klachten te voorkomen

Er zij een hoop hulpmiddelen ervoor zorgen dat je ergonomisch kan werken. Dit betekent dat je tijdens je werkzaamheden te allen tijde een natuurlijke houding kan aanhouden. De hulpmiddelen waaraan je kan denken zijn: ergonomische toetsenboorden voor op het kantoor of ergonomische muizen. Een goede bureaustoel met een natuurlijk curve doet ook wonderen.

Als je voeten te hoog of te laag zitten kan je een voetenbankje nemen. En als je teveel een kant op leunt zijn er kussentjes die dit corrigeren. Genoeg opties dus.

Hopelijk ben jij wijzer geworden van dit artikel en weet je wat je toe doen staat. 

Redactie