Wat is narrowcasting en hoe zet ik het in?

admin

26 februari 2021

Je hebt waarschijnlijk weleens van broadcasting gehoord. Narrowcasting is erop gericht om specifiek je doelgroep op bepaalde gerichte locaties te bereiken. Een mogelijkheid om dit te doen is door middel van digital signage, oftewel een beeldkrant op een specifiek uitgekozen locatie waar je doelgroep zich vaak bevindt. Narrowcasting richt zich op een specifieke groep in tegenstelling tot broadcasting wat voor een brede groep is. Narrowcasting maakt eigenlijk altijd gebruik van beeldschermen op locatie met een video of beeld. De locaties waar je dit kunt inzetten zijn heel erg breed en zeer variabel. Je kunt hierbij denken aan kantoor, bij je receptie, in de showroom, het openbaar vervoer of in de horeca. Een mooi voorbeeld hiervan is de McDonalds waar je de bereiding van je maaltijd kunt volgen totdat je het kunt afhalen bij de balie. 

Op welke manier zet je narrowcasting in

Er zijn verschillende doeleinden waarop je narrowcasting kunt inzetten met digital signage. Je kunt denken aan de interne communicatie binnen grote organisaties. Zo kun je het bedrijfsnieuws makkelijk met je medewerkers delen en op de beeldschermen kun je bijvoorbeeld de KPI’s tonen, het broodje van de week in de kantine of de introductie van een nieuwe medewerker aankondigen. Het is ook geschikt voor het delen van informatie met je doelgroep. Een voorbeeld hiervan is de NS die op de stations en in de treinen de actuele reisinformatie deelt met de reizigers. Een ander voorbeeld is aan de gasten op de camping het weerbericht en de leukste activiteiten in de omgeving laten zien bij de receptie. Op deze manier toon je altijd de actuele informatie en bespaar je de kosten van drukwerk. Ook kun je ervoor kiezen om je producten te tonen door middel van digital signage. Op een digitaal display kun je de nieuwe producten onder de aandacht brengen van je klanten, of acties en aanbiedingen onder hun aandacht brengen. Dit is ook erg geschikt binnen een showroom om gelijk de nieuwste producten aan je potentiële klanten aan te prijzen.

Een andere reden om te kiezen voor narrowcasting

Door middel van narrowcasting zet je een bepaalde sfeer neer. Je kunt bijvoorbeeld in de wachtruimte ervoor kiezen om meer informatie te geven aan je klanten of als een afspraak moet wachten kan hij via de beeldschermen de laatste bedrijfsontwikkelingen volgen. Het fijne van digital signage is dat het een opvallende manier is van informatie delen. Bezoekers hebben meer interesse in bewegende beelden dan een gedrukte folder of poster.