Tips om de beleving van je winkel te verbeteren
3 januari 2020
Het aantal online shoppende mensen is ook in 2019 weer flink gegroeid en de winkels lijden daar erg onder. In deze tijd van online shopping is het voor fysieke winkels erg belangrijk om zoveel mogelijk betalende klanten in hun winkels te krijgen, maar eerst moet je ze natuurlijk je winkel binnen lokken. Hoe doe je dit nou precies? POS Factory geeft een aantal tips.
Een mooie en aantrekkelijke etalage
De etalage van je winkel is het eerst wat klanten van je winkel zullen zien, wanneer deze er slordig of donker uitziet is de kans groot dat ze de winkel straal voorbij zullen lopen of dat ze de winkels zelfs niet eens zien. Een belangrijk aspect van de etalage wat op orde moet zijn is de verlichting, gelukkig heb je tegenwoordig ontzettend veel keuze uit mooi LED lampen die ook nog eens heel duurzaam zijn. Door deze LED lampen kan je belangrijke producten uit je winkel mooi etaleren, vaak loont het ook om een bepaald thema er aan vast te hangen om aan de beleving van de consumenten te werken.
Juiste verlichting in de winkel
Buiten goede verlichting in de etalage moet de winkel ook op een juiste manier verlicht zijn, aangezien het ontzettend veel aan de klantbeleving bijdraagt. Aangezien verschillende kleuren licht ieder een ander effect op klanten kunnen hebben is het belangrijk dat er eerst onderzocht wordt wat het beste voor jou winkel is.
Mooie muziek en geuren
Buiten verlichting heb je nog meer mogelijkheden waarmee je de zintuigen van passanten kunt prikkelen, namelijk geluid en geur. Mooie geluiden of muziek kunnen ook erg sfeerverhogend werken en op die manier ervoor zorgen dat meer mensen de winkel binnen stappen. Een andere optie is om te werken met geuren, iets waar mensen vaak niet gelijk aan denken maar wat toch erg belangrijk kan zijn, ook al verkoop je niets eetbaars. Je hebt apparatuur die een bepaalde geur loslaten, Je hebt op dit gebied heel veel opties en mogelijkheden. Je kan zelfs een eigen geur laten ontwikkelen die uniek is. Dit kan ervoor zorgen dan mensen een hele goede herinnering aan je winkel hebben. Dit wordt ook wel geurmarketing genoemd.
De deuren
De deur. Het is de weg waarop mensen je winkel binnen komen. Deuren geven enorm veel uitstraling aan je winkel. Maar je hebt ook deuren nodig om bijvoorbeeld naar je opslagruimte te gaan of naar de kantine. Als het gaat om deuren kopen, doe je er goed aan je te laten adviseren door een specialist in deuren.
Een nieuw linkje verf!
Een nieuw likje verf doet wonderen. Het vernieuwd niet alleen je interieur, je kunt je interieur ook er een complete look en feel mee door geven. Als je dus op zoek bent naar een manier om je winkelbeleving te verbeteren, dan is het zeker aan te raden om een goede schilder eens zijn kwast door je winkel heen te laten halen!
(Brand)veiligheid
Heb jij de brandveiligheid van jouw winkel goed geregeld? Denk hierbij niet alleen aan bijvoorbeeld brand preventiemiddelen maar ook aan mogelijke vluchtroutes zoals een noodtrap. Heb je een winkel op hoogte of op bijvoorbeeld de tweede of derde verdieping? Denk dan aan een spiltrap die voldoet aan het bouwbesluit. Daarmee zorg je voor een gedegen noodtrap die voldoet aan de bouweisen en ook goedgekeurd zal worden tijdens een brandinspectie.
Belangrijk om al deze aspecten samen te voegen
Als je ervoor zorgt dat al deze aspecten goed bij elkaar passen kan je een geweldige beleving creëren, neem bijvoorbeeld kerst als voorbeeld. Als je er voor zorgt dat je etalage met kerstspullen ingericht is, dat je binnen kerstmuziek draait, dat je binnen met kerstverlichting werkt en dat je bijvoorbeeld de geur van dennennaalden of bepaalde hapjes gebruikt in je winkel heb je een complete beleving.