Wanneer is het juiste tijdstip om een startup bedrijf verkopen?
17 augustus 2021
Wanneer is het juiste moment om een startup te verkopen? Dat is een vraag die we van veel oprichters horen, en het is van cruciaal belang omdat timing een enorme impact kan hebben op het transactieproces. In feite moet begrijpen wanneer u uw bedrijf moet verkopen een topprioriteit zijn als u een succesvolle (en winstgevende) exit wilt plannen.
Uit onze eigen persoonlijke ervaringen met het verlaten van start-ups, weten we dat het proces verwarrend kan zijn. Hoewel er niet één formule is die voor elk bedrijf werkt, zijn er toch enkele gemeenschappelijke punten die u kunnen helpen. Hier zijn enkele vragen die u zichzelf kunt stellen om te bepalen of het het juiste moment is om uw startup te verkopen.
Heeft u een accurate bedrijfswaardering?
Het heeft geen zin om uw bedrijf te verkopen als u niet weet wat het waard is. Dat is een goede manier om uiteindelijk genoegen te nemen met minder dan u zou moeten. Als u niet weet wat uw bedrijf waard is, weet u ook niet wat een eerlijke prijs is.
Dat betekent dat als u geen waardebepaling van uw bedrijf hebt, u uw bedrijf niet moet verkopen. In plaats daarvan – aangezien de waardering van een bedrijf in het beste geval lastig kan zijn – kunt u beter iemand inhuren om uw bedrijf te laten taxeren en te beslissen of het de moeite waard is om te verkopen of dat u beter kunt wachten.
Heeft uw bedrijf een solide reputatie?
Uw bedrijf hoeft niet per se een enorme winst te maken om verkoopbaar te zijn. In feite kan de reputatie van een bedrijf soms genoeg zijn om het de moeite waard te maken om te kopen, zelfs als de verkoop (en winst) laag zijn.
Met andere woorden, als u een sterk merk hebt opgebouwd dat mensen vertrouwen, kan het een goed moment zijn om uw bedrijf te verkopen. Branding en reputatie zijn immateriële zaken die de waarde van een bedrijf kunnen verhogen en het aantrekkelijk kunnen maken voor kopers. Heeft u nog niet veel tijd besteed aan het opbouwen van de reputatie en autoriteit van uw bedrijf? Dan is het misschien (nog) niet de tijd om te verkopen.
Is uw bedrijf klaar voor groei?
Het is niet ongewoon dat iemand een bedrijf overneemt ondanks financiële problemen en een gebrek aan winstgevendheid, maar dan moeten de omstandigheden wel goed zijn. In de eerste plaats moet de potentiële koper het potentieel van winst in de toekomst zien.
Als u klaar bent voor groei omdat u een product hebt dat aanslaat of de belofte van grote orders in de pijplijn, kan dit wijzen op een goed moment om uw bedrijf te verkopen. Potentiële kopers zullen de waarschijnlijkheid van toekomstige winsten in overweging nemen bij het doen van een bod – en dat kan leiden tot een winstgevende exit voor u.
In elke verkoopsituatie geldt de wet van vraag en aanbod. U kunt een fantastisch bedrijf hebben, maar als de markt saai is, is het onwaarschijnlijk dat iemand bereid zal zijn uw bedrijf te kopen. Zelfs als het er op papier geweldig uitziet.
In een schuimende markt daarentegen kunnen zelfs bedrijven die niet in topvorm verkeren tegen topprijzen verkopen. De vraag is hoog, wat betekent dat u een hogere prijs kunt vragen dan u in andere omstandigheden zou kunnen doen.
Dit is een van die vragen die je niet in de hand hebt, maar het is wel iets waar elke ondernemer over na zou moeten denken. De markt negeren is een goede manier om een verkoop mis te lopen. En onthoud – markten verschuiven voortdurend. Een trage markt nu kan veranderen in een gunstige morgen.
Tip: Samen jouw bedrijf verkopen – Via OvernameAdvies.nl
Heeft u een uniek product?
Innovatie is een van de belangrijkste drijfveren voor de verkoop van start-ups. Zelfs in een minder-dan-ideale markt, kan een bedrijf met een geweldig product dat mensen willen nog steeds een topprijs pakken.
Soms kunnen ondernemers een aanzienlijke winst boeken, zelfs als ze niet veel hebben gedaan om hun bedrijfsreputatie op te bouwen of een sterk merk te vestigen. Wanneer dat gebeurt, is het onvermijdelijk omdat ze een product hebben dat zo innovatief is dat investeerders het niet kunnen weerstaan – en ze zijn bereid om zaken over het hoofd te zien die anders een verkoop in de weg zouden staan.
Heb je een geweldig aanbod?
Tot nu toe hebben we ons gericht op de indicatoren die aangeven dat het een goed moment is om te verkopen, maar soms is de beslissing heel eenvoudig. Er ligt geld op tafel en het is een aanbod dat te goed is om af te slaan – een Godfather aanbod, zoals wij ze graag noemen
Wij zullen de eersten zijn om u te vertellen dat de verkoop van een startup net zoveel met geluk te maken kan hebben als met iets anders. U hebt misschien niet gepland om uw bedrijf te verkopen, maar als het juiste aanbod voorbij komt, moet u het overwegen. Het kan immers een kans zijn om snel winst te maken die u in uw volgende onderneming kunt steken.
Over het algemeen is het verkopen van een startup evenzeer een kunst als een wetenschap. Er is geen magische formule om te bepalen of u moet verkopen. Dat gezegd zijnde, kunnen de vragen die we hier hebben gesteld u helpen bepalen wanneer u uw bedrijf moet verkopen.