Tips om effectiever te werken

admin

16 februari 2021

Als je een goed lopend bedrijf hebt is dat erg fijn. Iedereen weet wat zij moeten doen en alles loopt op rolletjes. Ondanks dat is er altijd wel ruimte voor verbetering. Zo kan je één keer per week vergaderen over de problemen die zijn voorgevallen. Door dit te doen en de juiste communicatie te gebruiken kunnen jij en je collega’s effectiever werken.

Maak duidelijke plannen

Een belangrijke stap om effectief te kunnen werken is het maken van een duidelijke planning. Zo weet je waar je aan toe bent en wat er allemaal moet gebeuren. Dit kan door een weekplanning te maken of door een dag tot dag planning. Zo kan je op zondagavond een planning maken voor de aankomende week en de deadlines die er zijn. Hierdoor creëer je overzicht voor jezelf. Op maandagochtend weet je wat prioriteit heeft en wat je later in de week kunt regelen. Pak je het op deze manier aan heb je genoeg tijd als er in de loop van de week complicaties ontstaan. 

Als er echt grotere problemen ontstaan kan een business continuity hierbij handig zijn. Dit is een document waarin wordt beschreven dat wanneer er een groot probleem ontstaat, je dit het beste kan aanpakken en wie je waarvoor moet inschakelen. Door een business continuity kunnen de meeste klappen worden opgevangen en lopen opdrachten niet maanden uit. 

Focus je op wat echt belangrijk is

Belangrijk is dat je je blijft focussen op wat echt belangrijk is. Geef dus niet zomaar de prioriteit aan dingen die ook later geregeld kunnen worden. Doe je dit wel kunnen afspraken of opdrachten die prioriteit hebben in de problemen raken. Dit moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen.

Word je snel afgeleid van dingen om je heen, is het slim om een andere werksfeer op te zoeken. Zo raak je minder afgeleid en kan je je beter focussen.